Plakaty przekonywały Polaków, że każdy z nich odgrywa w społeczeństwie ważną rolę. Plakaty te surowo potępiały lenistwo i bumelantów, których plastycy kojarzyli z brudem i brzydotą, a obiboków przedstawiali w roli społecznych wyrzutków, działających na niekorzyść narodu.Skierowane przeciwko nim obrazy były przesycone pogardą. Skrajnie odmiennie uwieczniano przodowników pracy. Partia chciała przy ich pomocy sprawić, by lenistwo zaczęło przynosić wstyd, a pracowitość stała się powodem do dumy. PRLowska propaganda posługiwała się prostą, jasną symboliką, działała na uczucia odbiorcy oraz przede wszystkim na psychikę. Celowo wzbudzała uczucia patriotyczne, odwoływała się do potrzeb każdego człowieka takich jak poczucie bezpieczeństwa, dobrobytu. Używała środków działających na podświadomość, m.in. często używano czerwieni, która wg psychologów działa pobudzająco, najbardziej zwraca uwagę, wyzwala bunt, działa antydepresyjnie.

Więcej plakatów propagandowych: tutaj.
W poprzednim artykule pisałam o mocy przekazu filmowego w kilkominutowych reportażach Polskiej Kroniki Filmowej. Władza walcząc z bumelanctwem i alkoholizmem również użyła propagandy w filmie, która mocno trafiała do społeczeństwa. W Repozytorium Cyfrowym dotarłam do ciekawej propagandy filmowej, które są urywkami odcinków Polskiej Kroniki Filmowej:
Wódka
Wstąp na piwko na przeciwko!
Z Leksykonu PRL- Czysta z czerwoną kartką, czyli wódka
Z Leksykonu PRL- Wino marki "Wino"
No to bęc- alkohol w pracy PRL
Reportaż o pijaństwie w Polsce- 1984
Wódka w PRL- Czasem śmiesznie, czasem strasznie. Fotografie Polskiej Agencji Fotografów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz